Walaupun tidak bersandarkan kepada mana-mana manhaj dakwah
atau kitab fiqh dakwah, bagi saya sonsep membentangkan idea dengan pendekatan
SUCCESs seperti yang digariskan oleh Chip dan Dan Heath sangat praktikal dalam
segala bentuk mesej dakwah. Tidak kira merancang tazkirah, menyusun kempen,
merangka idea untuk media dan sebagainya. Dalam banyak keadaan kita
terperangkap dengan rutin yang menjadi kebiasaan kita. Itulah juga penyakit
dalam dakwah, iaitu apabila para pendakwah gagal menggunakan manfaat dan
peluang yang ada untuk memperbaiki gerak kerja dakwah.
![]() |
Adakalanya idea besar tidak memerlukan banyak fakta dan maklumat untuk meyakinkan pendengar. |
Saya cuba kongsikan contoh aplikasi bagi kaedah SUCCESs ini
menggunakan framework yang digunapakai
oleh penulis. Saya olah bagi menyesuaikannya dengan kebiasaan dakwah kita.
Secara
teorinya, prinsip kaedah ini adalah seperti berikut:
SIMPLE
Cari initipati mesej yang anda ingin sampaikan dan
kongsikan
·
Simple = core and compact. Point penting yang
anda ingin sampaikan
·
Kenalpasti elemen paling penting dalammesej
dakwah anda
|
UNEXPECTED
Dapatkan perhatian dengan sesuatu yang mengejutkan,
kekalkan momentum attention mereka
·
Senaraikan fakta yang mengujakan dan mampu
menarik perhatian mereka berkenaanmesej dakwah anda
·
Sampaikan sesuatu yang ‘uncommon’ atau
counterintuitive (tidak predictable) tentang idea anda
·
Nyatakan implikasi yang tidak diduga tentang
idea anda
|
CONCRETE
Jadikan mereka faham, ingat dan dapat meletakkan idea
anda pada konteksnya
·
Wujudkan imej yang konkrit untuk menjadi
rujukanmereka
·
Berikan penjelasan yang membantu mereka
membayangkan idea anda dalam setiap sudut
|
CREDIBLE
Jadikan mereka percaya dan setuju dengan idea anda
·
Kaitkan mesej anda denganperkara yang dekat
dengan hati mereka secara individu – keluarga, pengalaman peribadi,
kepercayaan mereka
·
Nampakkan relevanidea anda pada level peribadi
·
Kaitakan dengan autoriti figure yang boleh
mereka sandarkan untuk membuktikan yang idea anda relevan
·
Guna fakta, statistic dsbgnya untuk menyokong
idea anda
|
EMOTIONAL
Jadikan mereka cakna (kisah) dengan idea anda dengan
membuatkan mereka ras a terkesan secara emosi
·
Kaitkan dengan sesuatu yang mereka memang
kisah
·
Kaitkan dengan kedudukan peribadi (peranan mereka, tanggungjawab mereka,
kaitan dengan keluarg a dsbg)
·
Jeladkan “benefit of the benefits” – kenapa kebaikan
yang akan diperolehi betul-betul penting
·
Membolehkan mereka membayangkan perubahan yang
akan dialami atau kesan yang akan diperolehi dari idea anda
·
Banyakkan persoalan “kenapa” dan jadikan mereka
terasa yang idea ini menjawab persoalan mereka
|
STORIES
Kongsikan denganmereka bagaimana idea anda boleh
dilakukan secara praktikal dan bagaimana mereka sendiri boleh melakukannya
·
Kaitkan idea anda dengan kehidupan sehari-hari
mereka
·
Gunakan frasa seperti “apa akan jadi..” “bayangkan…”
untuk meransang mereka sama-sama berfikir
·
Kongsikan cerita dan huraikan cerita tersebut
dari konteks idea anda.
|
![]() |
Sebagaimana teknologi, kaedah dakwah juga perlu berevolusi. |
Secara mudahnya, konsep ini memerlukan setiap pendakwah
berfikir, merancang dan berusaha dengan sungguh-sungguh setiap kali ingin melontarkan
sebarang mesej dakwah kepada mad’u. Inilah yang membezakan antara menaqalkan (menyampaikan)
maklumat dengan mendidik manusia. Memang ia memerlukan kerja tambahan, tetapi
itulah bentuk usaha yang perlu dilakukan.
Sebagai contoh, kita ingin menyampaikan mesej dakwah : “Kepentingan
Tarbiyyah” kepada mad’u, instead of sekadar menukilkan kembali point-point yang
disampaikan oleh orang terdahulu kepada kita, dengan konsep ini kita perlu
duduk, berfikir dan mengkaji bagaimana mesej “Kepentingan Tarbiyyah” ini boleh “melekat”
dalam hati mad’u sehingga diterjemahkan kepada kepada amalan.
Maka, mesej “Kepentingan Tarbiyyah” tersebut perlu –
ringkas, mengujakan, konkrit, boleh dipervayai, emotional dan bersifat praktikal.
Barulah idea itu insyaAllah boleh
melekat dalam diri mad’u.
Kita lihat semula template tadi dan cuba isi dengan tema “kepentingan
Tarbiyyah”. Contohnya dalam kontek kita menyampaikan tazkirah.
SIMPLE
“Tarbiyyah mampu ubah peribadi kita”
·
Simple = core and compact.
·
Selling point anda sepanjang tazkirah ini
ialah – “dengan tarbiyyah anda mampu lakukan apa yang anda tidak mampu
lakukan hari ini”
·
Straight to the point kepada pendengar,
pastikan iniidea yang merka dapat dihujung tazkirah anda
|
UNEXPECTED
·
Mulakan dengan apa-apa fakta, cerita, visual,
video atau apa sahaja isu yang tidak tipikal bagi mereka, yang membuatkan
mereka tidak dapat menjangkakan apa yang anda akan ceritakan seterusnya
·
Apabila anda mampu membuat mereka berfikir “ini
bukan tazkirah biasa-biasa”- waktu itu anda akan dapat perhatian mereka, then
baru anda suntikkan idea anda untuk mereka garap.
·
Untuk ini anda perlu kreatif, banyak membaca, banyak
berkongsi dengan orang lain
·
Contohnya, saya suka kongsikan pengalaman saya
dengan pesakit dan cuba kaitkan dengan mesej
|
CONCRETE
Jadikan mereka faham, ingat dan dapat meletakkan idea
anda pada konteksnya
·
Explain
dengan jelas dan praktikal apa yang anda mahukan dari mereka
·
Beri gambaran kepada mereka maksud tarbiyyah,
bagaimana bentuk dan kaedah dalam bahasa yang mereka mudah faham
·
Yakinkan mereka yang apa yanganda cuba
sampaikan kepada mereka ialah perkara yang mereka mampu buat
|
CREDIBLE
Jadikan mereka percaya dan setuju dengan idea anda
·
Kaitkan mesej anda denganperkara yang dekat
dengan hati mereka secara individu – study, nak jadi baik, nak selamatkan
keluarga, nak didik anak-anak
·
Berikan contoh figure yang terdahulu dan kaitkan
dengan impak tarbiyyah terhadap mereka
|
EMOTIONAL
Jadikan mereka cakna (kisah) dengan idea anda dengan
membuatkan mereka ras a terkesan secara emosi
·
Kaitkan dengan sesuatu yang mereka memang
kisah – ubah diri, keluarga, pahala, syurga
·
Kaitkan dengan apa yang sudah terjadi dengan
kehidupan mereka – study, keluarga dsbgnya
·
Buat mereka berfikir – “kenapa?” “kalau
tidak..”
|
STORIES
Kongsikan dengan mereka bagaimana idea anda boleh
dilakukan secara praktikal dan bagaimana mereka sendiri boleh melakukannya
·
Ceritakan pengalaman anda
·
Berikan gambaran sekiranya perubahan tidak
berlaku (jika mereka tidak membeli idea anda)
|
Konsep
ini sudah tentunya memerlukan latihan untuk melaksanakkannya. Namun apa yang
penting ialah para pendakwah memahami bahawa untuk sesuatu mesej dakwah itu
melekat dalam hati masyarakat, mereka perlu berusaha membuka pintu-pintu ini.
Selebihnya ialah urusan Allah setelah kita berusaha.
Selamat
mencuba.
No comments:
Post a Comment