09 January 2013

Biar Dakwah Jadi Viral: Part 2


Walaupun tidak bersandarkan kepada mana-mana manhaj dakwah atau kitab fiqh dakwah, bagi saya sonsep membentangkan idea dengan pendekatan SUCCESs seperti yang digariskan oleh Chip dan Dan Heath sangat praktikal dalam segala bentuk mesej dakwah. Tidak kira merancang tazkirah, menyusun kempen, merangka idea untuk media dan sebagainya. Dalam banyak keadaan kita terperangkap dengan rutin yang menjadi kebiasaan kita. Itulah juga penyakit dalam dakwah, iaitu apabila para pendakwah gagal menggunakan manfaat dan peluang yang ada untuk memperbaiki gerak kerja dakwah.   

Adakalanya idea besar tidak memerlukan banyak fakta dan maklumat untuk meyakinkan pendengar. 

Saya cuba kongsikan contoh aplikasi bagi kaedah SUCCESs ini menggunakan framework yang digunapakai oleh penulis. Saya olah bagi menyesuaikannya dengan kebiasaan dakwah kita.
Secara teorinya, prinsip kaedah ini adalah seperti  berikut:

SIMPLE
Cari initipati mesej yang anda ingin sampaikan dan kongsikan
·         Simple = core and compact. Point penting yang anda ingin sampaikan
·         Kenalpasti elemen paling penting dalammesej dakwah anda

UNEXPECTED
Dapatkan perhatian dengan sesuatu yang mengejutkan, kekalkan momentum attention mereka
·         Senaraikan fakta yang mengujakan dan mampu menarik perhatian mereka berkenaanmesej dakwah anda
·         Sampaikan sesuatu yang ‘uncommon’ atau counterintuitive (tidak predictable) tentang idea anda
·         Nyatakan implikasi yang tidak diduga tentang idea anda

CONCRETE
Jadikan mereka faham, ingat dan dapat meletakkan idea anda pada konteksnya
·         Wujudkan imej yang konkrit untuk menjadi rujukanmereka
·         Berikan penjelasan yang membantu mereka membayangkan idea anda dalam setiap sudut

CREDIBLE
Jadikan mereka percaya dan setuju dengan idea anda
·         Kaitkan mesej anda denganperkara yang dekat dengan hati mereka secara individu – keluarga, pengalaman peribadi, kepercayaan mereka
·         Nampakkan relevanidea anda pada level peribadi
·         Kaitakan dengan autoriti figure yang boleh mereka sandarkan untuk membuktikan yang idea anda relevan
·         Guna fakta, statistic dsbgnya untuk menyokong idea anda

EMOTIONAL
Jadikan mereka cakna (kisah) dengan idea anda dengan membuatkan mereka ras a terkesan secara emosi
·         Kaitkan dengan sesuatu yang mereka memang kisah
·         Kaitkan dengan kedudukan peribadi  (peranan mereka, tanggungjawab mereka, kaitan dengan keluarg a dsbg)
·         Jeladkan “benefit of the benefits” – kenapa kebaikan yang akan diperolehi betul-betul penting
·         Membolehkan mereka membayangkan perubahan yang akan dialami atau kesan yang akan diperolehi dari idea anda
·         Banyakkan persoalan “kenapa” dan jadikan mereka terasa yang idea ini menjawab persoalan mereka

STORIES
Kongsikan denganmereka bagaimana idea anda boleh dilakukan secara praktikal dan bagaimana mereka sendiri boleh melakukannya
·         Kaitkan idea anda dengan kehidupan sehari-hari mereka
·         Gunakan frasa seperti “apa akan jadi..” “bayangkan…” untuk meransang mereka sama-sama berfikir
·         Kongsikan cerita dan huraikan cerita tersebut dari konteks idea anda.


Sebagaimana teknologi, kaedah dakwah juga perlu berevolusi.

Secara mudahnya, konsep ini memerlukan setiap pendakwah berfikir, merancang dan berusaha dengan sungguh-sungguh setiap kali ingin melontarkan sebarang mesej dakwah kepada mad’u. Inilah yang membezakan antara menaqalkan (menyampaikan) maklumat dengan mendidik manusia. Memang ia memerlukan kerja tambahan, tetapi itulah bentuk usaha yang perlu dilakukan.

Sebagai contoh, kita ingin menyampaikan mesej dakwah : “Kepentingan Tarbiyyah” kepada mad’u, instead of sekadar menukilkan kembali point-point yang disampaikan oleh orang terdahulu kepada kita, dengan konsep ini kita perlu duduk, berfikir dan mengkaji bagaimana mesej “Kepentingan Tarbiyyah” ini boleh “melekat” dalam hati mad’u sehingga diterjemahkan kepada kepada amalan.

Maka, mesej “Kepentingan Tarbiyyah” tersebut perlu – ringkas, mengujakan, konkrit, boleh dipervayai, emotional dan bersifat praktikal.  Barulah idea itu insyaAllah boleh melekat dalam diri mad’u.

Kita lihat semula template tadi dan cuba isi dengan tema “kepentingan Tarbiyyah”. Contohnya dalam kontek kita menyampaikan tazkirah.

SIMPLE
“Tarbiyyah mampu ubah peribadi kita”
·         Simple = core and compact.
·         Selling point anda sepanjang tazkirah ini ialah – “dengan tarbiyyah anda mampu lakukan apa yang anda tidak mampu lakukan hari ini”
·         Straight to the point kepada pendengar, pastikan iniidea yang merka dapat dihujung tazkirah anda

UNEXPECTED
·         Mulakan dengan apa-apa fakta, cerita, visual, video atau apa sahaja isu yang tidak tipikal bagi mereka, yang membuatkan mereka tidak dapat menjangkakan apa yang anda akan ceritakan seterusnya
·         Apabila anda mampu membuat mereka berfikir “ini bukan tazkirah biasa-biasa”- waktu itu anda akan dapat perhatian mereka, then baru anda suntikkan idea anda untuk mereka garap.
·         Untuk ini anda perlu kreatif, banyak membaca, banyak berkongsi dengan orang lain
·         Contohnya, saya suka kongsikan pengalaman saya dengan pesakit dan cuba kaitkan dengan mesej  

CONCRETE
Jadikan mereka faham, ingat dan dapat meletakkan idea anda pada konteksnya
·         Explain dengan jelas dan praktikal apa yang anda mahukan dari mereka
·         Beri gambaran kepada mereka maksud tarbiyyah, bagaimana bentuk dan kaedah dalam bahasa yang mereka mudah faham
·         Yakinkan mereka yang apa yanganda cuba sampaikan kepada mereka ialah perkara yang mereka mampu buat

CREDIBLE
Jadikan mereka percaya dan setuju dengan idea anda
·         Kaitkan mesej anda denganperkara yang dekat dengan hati mereka secara individu – study, nak jadi baik, nak selamatkan keluarga, nak didik anak-anak
·         Berikan contoh figure yang terdahulu dan kaitkan dengan impak tarbiyyah terhadap mereka

EMOTIONAL
Jadikan mereka cakna (kisah) dengan idea anda dengan membuatkan mereka ras a terkesan secara emosi
·         Kaitkan dengan sesuatu yang mereka memang kisah – ubah diri, keluarga, pahala, syurga
·         Kaitkan dengan apa yang sudah terjadi dengan kehidupan mereka – study, keluarga dsbgnya
·         Buat mereka berfikir – “kenapa?” “kalau tidak..”

STORIES
Kongsikan dengan mereka bagaimana idea anda boleh dilakukan secara praktikal dan bagaimana mereka sendiri boleh melakukannya
·         Ceritakan pengalaman anda
·         Berikan gambaran sekiranya perubahan tidak berlaku (jika mereka tidak membeli idea anda)


         Konsep ini sudah tentunya memerlukan latihan untuk melaksanakkannya. Namun apa yang penting ialah para pendakwah memahami bahawa untuk sesuatu mesej dakwah itu melekat dalam hati masyarakat, mereka perlu berusaha membuka pintu-pintu ini. Selebihnya ialah urusan Allah setelah kita berusaha.

Selamat mencuba. 

No comments:

Post a Comment