07 January 2013

Biar Dakwah jadi Viral


                 “Let’s be honest, we are not going to win them all”. Itulah mungkin kenyataan yang ada ketikanya perlu dilalui oleh para pendakwah dalam pengalaman dakwah mereka. Tidak kira sehebat mana pun seorang daie itu, dalam mana-mana ketika dalam perjalanan dakwahnya, dia pasti akan melalui fasa ‘menyerah kalah’ dengan mad’u. Biarpun ia bukan suatu deklarasi langsung ketewasan, tetapi sebenarnya ia merupakan ekspresi jelas kebuntuan - “apa lagi yang aku nak buat ni!”
                Pada ketika-ketika tertentu, pendakwah yang mula merasai realiti sebenar medan dakwah akan menerima hakikat bahawa kesungguhan, keikhalasan dan bekalan ilmu dari usrah dan daurah tidak akan menjadi penjamin kepada kemenjadian dakwah.Saya yakin kita semua maklum akan hal ini, dan dalam bahasa mudahnya “let’s face it!”      

                Cumanya yang kadang kala membingungkan para pendakwah ialah persoalan-persoalan seperti –
“kenapa apa yang aku sampaikan tak pernah melekat dalam hati dia, tapi benda-benda remeh yang orang cakap, kawan-kawan beritahu atau media sampaikan dia ingat sungguh?”.
“aku rasa yang aku sampaikan dah cukup serius dah, tapi dia buat muka tak tahu sahaja”.
“setiap kali aku cakap dia mengangguk, tapi tindakan tak Nampak langsung macam dah faham!”.
“video dakwah ni punyalah susah nak buat, tapi yang view adik beradik aku sahaja, video pelik-pelik macam orang korea menari kuda sampai sejuta orang tengok!”

                Sebahagian pendakwah masih tenggelam memikirkan misteri hati manusia yang sukar difahami dengan formula biasa dakwah. Dalam banyak ketika juga, mad’u disalahkan akibat mesej dakwah yang tidak melekat dalam hati mereka. Degil, tak dapat hidayah lagi, memang susah, pengaruh kawan-kawan dan pelbagai kata seerti dengannya digunakan sebagai penawar kepada keresahan para pendakwah.

                Sebenarnya ia bukan sekadar isu mesej dakwah. Berilah apa juga situasi yang satu kategori dengannya – mesej kesihatan, produk, video youtube, status FB, iklan televisyen dan s ebagainya. Semuanya tidak melekat  di hati manusia sekadar dengan berbekalkan ‘keikhlasan penjual’ dan ‘kebaikan produk’.  Ada sesuatu yang selain dari itu menjadi seolah-olah ‘gam’ yang melekatkan sesuatu dengan hati manusia.
Apa sebenarnya cabaran kita dalam ‘melekatkan’ mesej dakwah kita di hati manusia?  Apa pula penyelesaiannya? Saya tertarik untuk berkongsi  idea tentang isu ini melalui apa yang ditulis oleh Pakar organisational behaviour, Chip heath dan adiknya Dan Heath menyebut tentang idea ini dalam bukunya, Made to Stick.

Simptom yang biasa di lalui oleh kita (dalam konteks ini pendakwah) ialah:


  • 1.       Masalah untuk membuat manusia memberi perhatian kepada mesej kita.
  • 2.       Masalah untuk membuat manusia faham dan ingat dengan mesej kita.
  • 3.       Cabaran membuat manusia percaya dan bersetuju dengan idea kita.
  • 4.       Kesukaran untuk membuatkan manusa kisah (care) dengan idea dan mesej kita.
  • 5.       Kesukaran untuk menggerakkan manusia bertindak.

                Semua halangan tersebut sebenarnya adalah rahsia mengapa sesetengah mesej, idea dan informasi ‘melekat’ dalam hati manusia – iaitu apabila mereka beri perhatian, faham dan ingat, percaya dan setuju, kisah dan rasa ingin bertindak – terhadap mesej kita. Bukankah ini yang setiap pendakwah inginkan?
Maka bagaimana kaedahnya?

Cabaran
Penyelesaian
Beri perhatian
Kejutkan mereka dengan sesuatu yang lain dari ‘apa yang ada dalam minda mereka’. Pastikan anda tidak membawa kaedah yang predictable dan tipikal. Jangan beritahu mereka perkara yang mereka boleh kata “this is common sense”.  Wujudkan minda berfikir bila mereka mendengar mesej anda, biarkanmereka dengan lompong-lompong curiosity. Beri mereka mesej yang cukup untuk menyedaran mereka yang ada missing pieces dalam puzzle besar mereka.

Faham dan ingat
Pastikan mesej anda ringkas dan mudah diingat. Beri mereka contoh yangs pesifik dan bukan konsep yang abstrak. Sesuatu yang berpijak di bumi nyata dan bukan teori yang memerlukan tujuh ekperimen untuk membuktikannya.

Percaya dan setuju
Beri contoh yang realistik, praktikal dan dekat dengan mereka rather than statistic atau hujah autoriti yang kering. Beri mereka ruang dan peluang untuk membuktikan dan dibuktikan. Tap into their sense of their own identities”.

Kisah
Cipta suasana yang kena dengan emosi, sentuh peribadi dan bukan tuju secara rambang.   

bertindak
Inspire mereka dengan kisah praktikal dan benar untukmeyakinkan mereka yang mesej anda ‘doable’ (boleh buat). Wujudkan plan of action dan bukan sekadar mission.   


Oleh kerana itu, untuk sesuatu mesej itu sampai, ia perlu:

SUCCESS (Simple, Unexpected, Credible, Concrete, Emotional dan Stories).

                Dunia berevolusi, mad’u bertukar generasi, maka peliklah kalau pendakwah kekal dengan kaedah dakwah yang diwarisi tanpa inovasi. Itulah gila namanya, kerana Einstein mendefinasikan gila dengan mengulangi perbuatan berkali-kali dengan kaedah yang sama tetapi mengharapkan keputusan yang berbeza. Maka pendakwah hari ini perlu menyahut cabaran ini. Selepas ini jangan sekadar mengulangi tazkirah yang anda dengar dari naqib anda dan kemudian ulang tayangnya semula kepada mad’u anda. Tetapi jadilah pendakwah yang hebat dengan berusaha agar mesej dakwahnya bukansekadar didengari, tetapi ‘melekat!’. Let it go viral!.  

2 comments:

  1. Anonymous1:47 PM

    Salam Dr.

    I wanna to be that creative too.

    Boleh Dr. kongsi contoh untuk setiap situasi dalam table untuk setiap cabaran dan penyelesaian?

    Tetibe ana rasa macam mengulang benda yang sama dalam halaqah. Oh!

    Jazakumullahukhayr.

    ReplyDelete
  2. Waalaikum salam akhi, insyaAllah sy kongsikan dlm entry seterusnya.

    ReplyDelete