“Let’s
be honest, we are not going to win them all”. Itulah mungkin kenyataan yang
ada ketikanya perlu dilalui oleh para pendakwah dalam pengalaman dakwah mereka.
Tidak kira sehebat mana pun seorang daie itu, dalam mana-mana ketika dalam perjalanan
dakwahnya, dia pasti akan melalui fasa ‘menyerah kalah’ dengan mad’u. Biarpun ia
bukan suatu deklarasi langsung ketewasan, tetapi sebenarnya ia merupakan
ekspresi jelas kebuntuan - “apa lagi yang aku nak buat ni!”

Pada
ketika-ketika tertentu, pendakwah yang mula merasai realiti sebenar medan
dakwah akan menerima hakikat bahawa kesungguhan, keikhalasan dan bekalan ilmu
dari usrah dan daurah tidak akan menjadi penjamin kepada kemenjadian dakwah.Saya
yakin kita semua maklum akan hal ini, dan dalam bahasa mudahnya “let’s face it!”
Cumanya
yang kadang kala membingungkan para pendakwah ialah persoalan-persoalan seperti
–
“kenapa apa yang aku sampaikan tak pernah melekat dalam hati dia, tapi
benda-benda remeh yang orang cakap, kawan-kawan beritahu atau media sampaikan dia
ingat sungguh?”.
“aku rasa yang aku
sampaikan dah cukup serius dah, tapi dia buat muka tak tahu sahaja”.
“setiap kali aku cakap
dia mengangguk, tapi tindakan tak Nampak langsung macam dah faham!”.
“video dakwah ni
punyalah susah nak buat, tapi yang view adik beradik aku sahaja, video
pelik-pelik macam orang korea menari kuda sampai sejuta orang tengok!”
Sebahagian
pendakwah masih tenggelam memikirkan misteri hati manusia yang sukar difahami
dengan formula biasa dakwah. Dalam banyak ketika juga, mad’u disalahkan akibat
mesej dakwah yang tidak melekat dalam hati mereka. Degil, tak dapat hidayah
lagi, memang susah, pengaruh kawan-kawan dan pelbagai kata seerti dengannya
digunakan sebagai penawar kepada keresahan para pendakwah.
Sebenarnya
ia bukan sekadar isu mesej dakwah. Berilah apa juga situasi yang satu kategori
dengannya – mesej kesihatan, produk, video youtube, status FB, iklan televisyen
dan s ebagainya. Semuanya tidak melekat di
hati manusia sekadar dengan berbekalkan ‘keikhlasan penjual’ dan ‘kebaikan
produk’. Ada sesuatu yang selain dari
itu menjadi seolah-olah ‘gam’ yang melekatkan sesuatu dengan hati manusia.
Apa sebenarnya cabaran kita dalam
‘melekatkan’ mesej dakwah kita di hati manusia? Apa pula penyelesaiannya? Saya tertarik untuk
berkongsi idea tentang isu ini melalui
apa yang ditulis oleh Pakar organisational
behaviour, Chip heath dan adiknya Dan Heath menyebut tentang idea ini dalam
bukunya, Made to Stick.
Simptom yang biasa di lalui oleh kita (dalam konteks ini pendakwah) ialah:
Simptom yang biasa di lalui oleh kita (dalam konteks ini pendakwah) ialah:
- 1. Masalah untuk membuat manusia memberi perhatian kepada mesej kita.
- 2. Masalah untuk membuat manusia faham dan ingat dengan mesej kita.
- 3. Cabaran membuat manusia percaya dan bersetuju dengan idea kita.
- 4. Kesukaran untuk membuatkan manusa kisah (care) dengan idea dan mesej kita.
- 5. Kesukaran untuk menggerakkan manusia bertindak.
Semua
halangan tersebut sebenarnya adalah rahsia mengapa sesetengah mesej, idea dan
informasi ‘melekat’ dalam hati manusia – iaitu apabila mereka beri perhatian, faham dan ingat, percaya
dan setuju, kisah dan rasa ingin bertindak – terhadap mesej kita. Bukankah ini
yang setiap pendakwah inginkan?

Maka bagaimana kaedahnya?
Cabaran
|
Penyelesaian
|
Beri perhatian
|
Kejutkan mereka dengan sesuatu yang lain dari ‘apa yang ada dalam
minda mereka’. Pastikan anda tidak membawa kaedah yang predictable dan tipikal. Jangan beritahu mereka perkara yang
mereka boleh kata “this is common sense”.
Wujudkan minda berfikir bila mereka
mendengar mesej anda, biarkanmereka dengan lompong-lompong curiosity. Beri mereka mesej yang
cukup untuk menyedaran mereka yang ada missing pieces dalam puzzle besar mereka.
|
Faham dan ingat
|
Pastikan mesej anda ringkas dan mudah diingat. Beri mereka contoh
yangs pesifik dan bukan konsep yang abstrak. Sesuatu yang berpijak di bumi
nyata dan bukan teori yang memerlukan tujuh ekperimen untuk membuktikannya.
|
Percaya dan setuju
|
Beri contoh yang realistik, praktikal dan dekat dengan mereka rather than statistic atau hujah autoriti yang kering. Beri mereka ruang
dan peluang untuk membuktikan dan dibuktikan. “Tap into their sense of their own
identities”.
|
Kisah
|
Cipta suasana yang kena dengan emosi, sentuh peribadi dan bukan tuju secara
rambang.
|
bertindak
|
Inspire mereka dengan kisah
praktikal dan benar untukmeyakinkan mereka yang mesej anda ‘doable’ (boleh
buat). Wujudkan plan of action dan bukan sekadar mission.
|
Oleh kerana itu, untuk sesuatu mesej itu sampai, ia perlu:
SUCCESS (Simple, Unexpected, Credible, Concrete, Emotional dan Stories).
Dunia
berevolusi, mad’u bertukar generasi, maka peliklah kalau pendakwah kekal dengan
kaedah dakwah yang diwarisi tanpa inovasi. Itulah gila namanya, kerana Einstein
mendefinasikan gila dengan mengulangi perbuatan berkali-kali dengan kaedah yang
sama tetapi mengharapkan keputusan yang berbeza. Maka pendakwah hari ini perlu
menyahut cabaran ini. Selepas ini jangan sekadar mengulangi tazkirah yang anda
dengar dari naqib anda dan kemudian ulang tayangnya semula kepada mad’u anda. Tetapi
jadilah pendakwah yang hebat dengan berusaha agar mesej dakwahnya bukansekadar
didengari, tetapi ‘melekat!’. Let it go
viral!.
Salam Dr.
ReplyDeleteI wanna to be that creative too.
Boleh Dr. kongsi contoh untuk setiap situasi dalam table untuk setiap cabaran dan penyelesaian?
Tetibe ana rasa macam mengulang benda yang sama dalam halaqah. Oh!
Jazakumullahukhayr.
Waalaikum salam akhi, insyaAllah sy kongsikan dlm entry seterusnya.
ReplyDelete