20 February 2008

Mitsaqan Ghaliza 2

kalau ditanya pada ikhwah al-itqan, mungkin semuanya akan mengangguk kalau ditanya tentang dua jenis ikatan atau "aqad" (ni ayat berbaik sangka ni.. nanti saya tanya betul2! pengsan). Bukan kerana kami berbincang tentang bab munakahat dari Bahrul Mazi atau Sahih Muslim, bukan juga kami berbincang tentang bab muammalat buku Pelangi Pendidikan Agama Islam SPM cetakan ke 8 atau Fiqh Manhaji Syafieyah. tapi kami ketika itu berbincang tentang bab 1 Aqidah kepda Allah dalam halaqah mingguan.

Aqidah itu dari perkataan Aqada "'ain-qaf-dal" yang bermaksud ikat (terima kasih yang membetulkan ejaan). maka aqidah kepda Allah itu maksudnya ikatan dengan Allah. cuma saya menggunakan analogi ikatan zahir dan batin untuk kita lebih memahami hakikat aqidah ini dengan bahasa yang lebih mudah. jauh dari teknik penerangan 'kitab kuning' yang saya sendiri kad ang-kadang tak faham.
dalam dunia ini ada dua jenis ikatan. ikatan zahir dan ikatan batin. ikatan zahir, zahirnya adalah ikatan yang visible. contohnya ikatan tali kasut, ikatan barang-barang garage sale di atas troli untuk bawa barang junior baru pindah, atau ikatan tali khemah kenduri Aqiqah Umayr ibn Umar (bukan aqiqah Umair Haqqan!).


ikatan batin pula yang sebaliknya. iakatan yang tak nampak. ikatan perkahwinan, ikatan kekeluargaan, ikatan ukhuwah dan ikatan baiah. beritahu saya tali mana yang kit anampak mengikat suami dengan isterinya (tak termasuk perkahwinan hindu) atau tali mana yang mengikat adik dengan abangnya. tiada. tapi ikatan itu ada. keduanya tahu ada.

maka seperti berbezanya nama, begitu juga berbezanya taraf ikatan. ikatan batin jauh lebih hebat dari ikatan zahir. ini kerana ikatan zahir sesiapa pun boleh putuskan atau merungkai semula ikatan tersebut. tapi ikatan batin hanya terputus dengan i'tiqad mereka yang mengikatnya. hanya lafaz cerai dan yang seangkatan dengannya boleh memutuskan ikatan perkahwinan. contohnya walaupun seluruh peminat siti berkumpul protes perkahwinan siti dan datuk k, ikatan perkahwinan mereka tidak akan terputus. itulah kuatnya ikatan batin.

begitu juga hakikat ikatan aqidah. ianya ikatan kita dengan Allah. dari hamba kepada-Nya dan dari Dia kepada kita. uluhiyyah dan Rububyiiah kitalah yang menjadi ukuran kekuatan tali itu. maka sudah tentu kita perlu fahami bahawa ikatan itu tidak akan putus melain dua. pertama kita memutuskan unutk melerai ikatan itu. atau kita diiktiraf layak oleh Allah untuk diputuskan tali itu, wal'iyazubillah.

lihat dan perhatikan dengan hati.

Demi sesungguhnya! Telah kafirlah orang-orang yang berkata: "Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Maryam". Padahal Al-Masih sendiri berkata:" Wahai Bani Israil! Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu, Bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya Syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka; dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim". (5:72)

(Amalkanlah perkara-perkara itu) dengan tulus ikhlas kepada Allah, serta tidak mempersekutukan sesuatu pun denganNya; dan sesiapa yang mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Allah maka seolah-olah dia jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau dihumbankan oleh angin ke tempat yang jauh (yang membinasakan). (22:31)

mudah-mudahan kita diberikan petunjuk untuk kekal dengan ikatan suatu perjanjian yang kuat ini. wallahua'alam.


p/s untuk Mitsaqan Ghaliza 1 sila klik gambar untuk ke blog Bahtera Hati

3 comments:

  1. kesian anak faruq, baru lahir dh kne aqiqah...

    isk2

    ReplyDelete
  2. Anonymous5:49 PM

    btol ke eja tu? alif ke 'ain? bukan 'ain, qaf, dal?

    ReplyDelete