09 March 2009

lembaran yang pandai bercerita


sejak dilahirkan, saya memang kurang rajin menulis. Dulu masa zaman muda remaja, setiap tahun akan dimulakan dengan Diari baru. kebanyakkannya saya akan lupa dimana letaknya by April. selain malas menulis, satu lagi kaedah pelik saya ialah saya mengisi diari secara back-dated (tak pasti betul atau tak istilah ini) apapun maksudnya ialah saya menulis pada 26 februari tentang apa yang buat pada 3 haribulan januari sebelumnya. ia bukanlah suatu keistimewaan memori ingatan sejenak dsbgnya..cuma manifestasi sikap selalu terlupa rutin hidup.

tapi semenjak di Adelaide. buku nota silih berganti. bukan lagi diari perjalan hidup. tapi nota tentang kehidupan. manual tarbiyyah yang saya tulis. lebih dari separuh adalah conteng-conteng persediaan tazkirah dan sebagainya. namun satu perkara yang istimewa tentang nota kehidupan yang satu ini ialah setiap satunya bukan sekadar salinan tulisan, tapi juga sebenarnya merupakan bait-bait pengalaman yang terlalu istimewa. cuma kali ini ia diwakilkan dalam bentuk tulisan.

berhelai-helai nota medic saya tulis sepanjang perjalanan 5 tahun 2 bulan di Adelaide ini. tapi lebih separuh darinya, saya sendiri tidak teringat pernah menulisnya. "aku ke tulis ni?". mungkin kerana keringnya hati dan perasaan ketika menulisnya. maka tinta perasaan dan pengalaman tidak terlekat pada warkah perjalanan usia sendiri.

namun nota-nota kehidupan ini punya jiwa yang berbeza. bahkan satu baris sekalipun. menjemput memori dan kenangan perjuangan yang terasa macam baru semalam diulang tayang.

pada satu lembaran kertas tertulis

..."Maut- ingat mati tidak dikira melainkan dengan lidah, hati, anggota. Kisah Fudhail Iyad dan sahabat yang meminta nasihat.".....

dengan sendirinya kenangan bertafakur bersama di Al Khalil, sujud terakhir, air mata keinsafan, sejuk angir di kuburan Adelaide, kaca yang retak....dan seterusnya.
satu demi satu dimainkan kembali.
dengan jiwa, perasaan dan emosi terarah pada sudut yang sempit sambil memikirkan. hebatnya percaturan Illahi. memelihara diri ini setiap ketika dengan nikmat yang entah dari doa yang mana satu.

dan esok, lembaran akan ditulis lagi sehelai demi sehelai. beserta kenangan dan pengalaman yang mendewasakan jiwa dan fikiran. moga semua ini terus kekal dan tidak hilang. walau ada yang cuba memadamnya. cubalah. anda takkan berjaya menipu diri sendiri.

kalaulah boleh terakam setiap ketika. agar dapat diintai sebabak demi sebabak. agar mampu mencari titik noda untuk ditukarkan dengan keampunan dan keinsafan. sebelum nanti, lembaran sebenar ditunjuk Penguasa Al Haqqah.

biarkan kalam ini tiada penutup

2 comments:

  1. lembaran bercerita, kalam berbicara, heheh.



    sgt2 ingat pd kad tu.. terutama skali yg 'b/p' kat bwh kanan tuh..



    may the memories remain.. as reality. insyaAllah.

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:58 PM

    1 + 1 tak semestinya 2.. kehidupan yang penuh dengan seninya..

    ReplyDelete