30 October 2008

wa ma ramaita iz ramaita (siri 1)

memerdekan jiwa yang ingin memerdekakan

Sebagaimana Allah tidak menyeru manusia berjalan, melainkan Dia telah menciptakan kaki untuk manusia bergerak, sebegitu juga dalam soal perjuangan (16:36). Tidak mungkin Allah menyeru hambaNya menjadi daie memimpin ummah, melainkan telah disediakan bagi mereka kemudahan yang sempurna lagi menyempurnakan (20:2). Maka Rasul yang diutuskan dengan deen dan hikmah yang haq, menjadi petunjuk paling hampir bagi perjalanan yang paling hampir untuk berjalan dengan sebenar perjalanan. Qanun persamaan mengajar, jika A mendapat C dengan B maka jika D inginkan C, mesti juga dengan B (rujuk Al Muntalaq, dan Tafsir Fi Zilal Peristiwa Hari Sabat). Maka, sebagaimana rasul bersiap dalam perjalanan ini, sebegitu juga para duat perlu bersiap bagi tujuan yang sama. Antara persiapan itu, ialah persiapan mental, atau Al Iddad Al Fikri.

Persiapan mental seorang murabbi.

Asas persiapan mental seorang murabbi ialah menyediakannya dengan ketenangan dan keseimbangan jiwa. Kisah Abu Bakr dan kekasihnya Rasulullah dalam Gua Tsur, dalam musafir Hijrah mereka mengangkat syiar la takhaf wala takhzan ini pada tempat yang selayaknya.

”..janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita..”

Ketenangan dan keseimbangan jiwa ini mendidik daie mempaksikan dakwahnya kepada tabiat asal urusan dakwah itu sendiri iaitu suatu amanah Allah untuknya dan bukan suatu urusan peribadi.

(Al-Quran ini) sebuah Kitab Yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad dari Tuhanmu). oleh itu, janganlah ada perasaan bimbang Dalam dadamu mengenainya, supaya Engkau memberi amaran Dengan Al-Quran itu (kepada orang-orang Yang ingkar), dan supaya menjadi peringatan bagi orang-orang Yang beriman.(7:2)

Sifat dakwah Rasul itu sendiri menjadi refleksi terbaik maksud dan tujuan dakwah itu tertanggung di bahu baginda.


Bilamana Allah memberikan kesukaran pada ketika-ketika tertentu dalam cerita dakwah baginda, kesukaran itu disambut dengan...

”Sesungguhnya Kami mengetahui Bahawa apa Yang mereka katakan itu akan menyebabkan Engkau (Wahai Muhammad) berdukacita; (maka janganlah Engkau berdukacita) kerana sebenarnya mereka bukan mendustakanmu, tetapi orang-orang Yang zalim itu mengingkari ayat-ayat keterangan Allah (disebabkan kedegilan mereka semata-mata). dan Demi sesungguhnya, Rasul-rasul sebelummu pernah juga didustakan, maka mereka sabar terhadap perbuatan orang-orang Yang mendustakan mereka dan menyakiti mereka, sehingga datanglah pertolongan Kami kepada mereka; dan sememangnyalah tiada sesiapa pun Yang dapat mengubah Kalimah-kalimah Allah (janji-janjiNya); dan Demi sesungguhnya, telah datang kepadamu sebahagian dari khabar berita Rasul-rasul itu.” (6:33-34)

Dan bilamana Allah mengurniakan detik-detik gembira dalam perjalanan perjuangan risalah baginda, ia disambut pula dengan...

” apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa Engkau Wahai Muhammad berjaya Menguasai negeri Makkah). dan Engkau melihat manusia masuk Dalam ugama Allah beramai-ramai. maka Ucapkanlah tasbih Dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, Sesungguhnya Dia amat menerima taubat.” (110-1-3)

Tidak ada pada mana-mana ketika baginda meletakkan atau diarahkan untuk meletakan kekalahan dakwah pada bahunya atau kemenangan dakwah atas kekuatannya. Syiar "bukan kamu yang melempar" dalam surah al Anfal itu sendiri meleburkan keperibadian dalam perjuangan dan menggantikannya dengan campur tangan langit dalam setiap urusan mereka. Dan banyak lagi ayat-ayat dan kisah-kisah dalam sirah perjuangan baginda yang telah terpahat bagi menggambarkan pada kita bagaimana suci dan tulusnya perjuangan yang lahir dari mental yang terpelihara. Inilah gambaran sebenar perjuangan du’at yang merdeka dari sifat ananiyyah, iaini keakuan.

Kerana itu Sheikh Syed Qutb mengingatkan daie yang lesu dengan kekecewaan agar jangan putus harapan, kerana katanya dakwah ini tidak akan berakhir di tangan kita sebagaimana ia tidak bermula di tangan kita. Hanya du’at yang merdekalah yang mampu memerdekakan jiwa yang lain.

Moga Allah memerdekakan jiwa kita dan mempersiapkan mental kita untuk sebuah perjuangan yang hakiki.

Allah ta’ala A’alam.

7 comments:

  1. Anonymous10:42 PM

    jazakAllahu khairan kathira untuk pengisian.. menggantikan halaqah..

    menantikan siri seterusnya.. semoga dipermudahkan.. amin..

    wa ma ramaita iz ramaita, walakinAllaha rama..

    dan bukan kamu yang melempar ketika kamu melempar, tetapi Allah-lah yang melempar..

    ReplyDelete
  2. jazakallah khair...lama x dgr tazkirah penyejuk hati mcmni. moga hati ini lebih kuat.

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:30 AM

    tumpang lalu.. jazakallahu khairan kathira nizam..

    ReplyDelete
  4. setuju dengan Muslim.

    ReplyDelete
  5. Moga Allah memerdekakan jiwa kita dan mempersiapkan mental kita untuk sebuah perjuangan yang hakiki.

    suka ayat tu.

    amin.

    ReplyDelete
  6. Anonymous12:32 PM

    haih fikri.. lalu je?.. marilah duduk sekali.. beriman sejenak..

    ReplyDelete
  7. yup, kemerdekaan itu bermula dari hati. Segala2nya berasal dari Allah dan kita adalah pelaksana amanah itu.

    Peringatan buat diri;
    Usahlah berasa kalah atau berasa megah.

    Sesungguhnya, segalanya milik Allah.

    Allahuakbar.

    ReplyDelete