20 April 2007

Terjatuh dan Ketemu Cinta 2




“Daripada Urwah, A’isyah bertanya, “Adakah suatu hari tuan merasa lebih berat dari perang Uhud?”. Jawab Rasulullah s.a.w “aku telah menerima penyiksan dari kaumku segala-galanya. Yang paling berat adalah aku berdakwah ke Thaif tetapi mereka tidak menerimanya. Aku beredar penuh aib tanpa disedari. Tiba-tba aku melihat jibril yang berkata padaku: Allah utuskan malaikat penjaga bukit untuk menghempap kaum tersebut.Nabi menjawab:

“Aku harap Allah keluarkan dari sulbi mereka zuriat yang beriman”.


“Ya Allah ya tuhanku, kepadaMu aku mengadu keletihan tenagaku, kekurangan helahku, kehinaanku di hadapan manusia. Wahai tuhan yang maha penyayang lagi belas kasihan. Engkaulah tuhan golongan lemah dan dhaif. Dikaulah tuhanku. Kepada siapalah lagi hendak aku menyerah? Apakah kepada orang yang jauh yang membenciku atau musuh yang engkau telah beri kuasa mengatasiku, sekiranya tiada kemarahan engkau keatas ku tiadalah aku peduli, namun afiat dariMu lebih luas bagiku. Aku berlindung dengan cahayaMu. Dikaulah yang menerangi kegelapan dengannya urusan dunia dan akhirat menjadi baik. Aku berlindung denganmu dari turunnya keatasku kemurkaan mu, bagimu jua tempat kembali, hingga tercapai keredhaanMu. Tiada daya dan upaya kecuali denganMu ya Tuhan. (HR Bukhari)

Kerana itulah aku katakan cinta Dia itu indah. Renunglah bahasa di atas. Baca dengan hati lihat dengan naluri. Kau akan merasakan bahawa ini bukan rintihan biasa seorang manusia tipikal. Tetapi jeritan dan pekikan naluri seorang manusia hebat yang benar-benar menagih cinta Penciptanya. Dan yakinlah pada aku. Insan istimewa ini benar-benar menemui cintanya. Indahnya.

Katakanlah: "Jika

kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan

mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha

Penyayang. 3:31

Mari kita belajar bercinta dari Yang Mencipta Cinta

Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah

tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya

sebagaimana mereka mencintai Allah. adapun

orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah. dan jika seandainya

orang-orang yang berbuat zalim itu mengetahui

ketika mereka melihat siksa (pada hari kiamat), bahwa keku

atan itu kepunyaan Allah semuanya, dan bahwa Allah amat berat siksaan-Nya (nisca

ya mereka menyesal). 2:165


Cinta itu hanya satu. Dan Dia memilikinya jauh lama sebelum engkau mengenal cinta. Nabi yusuf pernah dipuji kerana kekacakannya. Dia menjawab `Aku ini hanyalah sekuntum bunga yang cantik dari kalangan bunga-bunga yang cantik dalam sebuah taman. Janganlah memuji aku, tapi pujilah pemilik taman ini`. Hebat mana pun yang kita cintai itu. Yakinlah jauh lebih hebat Penciptanya. Raihlah cintanya dengan cintaNya. Kerana kalau mungkin gagal meraih cintanya..tapi kau tidak mungkin gagal meraih cintaNya.


Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, Maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah Lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui. 5:54


Cinta Dia mahal harganya. Kerana dia memiliki segalanya. Jangan tukar gantikan dengan harga yang murah atau bandingkan dengan cinta yang rendah. Kerana nanti kau akan kecewa.


Dan yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah Telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya dia Maha gagah lagi Maha Bijaksana. 8:63


Segalanya milik Dia jua. Bercintalah sebagaimana hebat sekalipun. Sekiranya Dia tidak mengizinkannya. Apa iradatmu menepis takdirNya?


Katakanlah: "Jika bapa-bapa , anak-anak , saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan RasulNya dan dari berjihad di jalan nya, Maka tunggulah sampai Allah mendatangkan Keputusan NYA". dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik. 9:24


Dia mengiktirafmu dengan fitrah bernama cinta. Tapi dia juga mentaklifan mu dengan suatu amanah bernama prioriti. Prioritaskan cintamu supaya kau tidak menggadaikan haqNya dengan suatu yang murah nilainya.


kalau aku berbicara dalam bahasa yang mudah, aku katakan. Cinta manusia itu urusan Dia. Cintakan Dia itu urusan kita. Jangan sibukkan diri dengan urusan Dia sedangkan kita gagal menyempurnakan urusan kita. Cinta dia hujungnya di mana? Cinta Dia hujungnya Syurga. Indahnya. Indahnya. Betul-betul jatuh cinta

8 comments:

  1. Anonymous7:51 PM

    betul-betul menyentuh hati... mari sama-sama kita mencari cinta Dia..

    ReplyDelete
  2. "Ya Allah, aku mohon cintaMu dan cinta orang yang mencintaiMu, amal yang membawa aku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah mencintaiMu lebih aku sukai dari mencintai diriku, keluargaku, dan air yang sejuk."

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:55 PM

    salahkah kalau sy katakan sy jealous dgn cinta kamu kepada Dia. Kerana saya juga mahu perkara yang sama..

    "Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah. Dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu[106] mengetahui ketika mereka melihat siksa (pada hari kiamat), bahwa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya, dan bahwa Allah amat berat siksaan-Nya (niscaya mereka menyesal)". (2:165)

    "Dan ketahuilah olehmu bahwa di kalanganmu ada Rasulullah. Kalau ia menuruti kemauanmu dalam beberapa urusan benar-benarlah kamu mendapat kesusahan, tetapi Allah menjadikan kamu 'cinta' kepada keimanan dan menjadikan keimanan itu indah di dalam hatimu serta menjadikan kamu benci kepada kekafiran, kefasikan, dan kedurhakaan. Mereka itulah orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus" (49:7)

    "Dialah yang menurunkan kepada hamba-Nya ayat-ayat yang terang (Al-Quran) supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya. Dan sesungguhnya Allah benar-benar Maha Penyantun lagi Maha Penyayang terhadapmu" (57:9)

    sama-sama capai cinta Dia..

    "yaitu) pada hari ketika kamu melihat orang mukmin laki-laki dan perempuan, sedang cahaya mereka bersinar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, (dikatakan kepada mereka): "Pada hari ini ada berita gembira untukmu, (yaitu) syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, yang kamu kekal di dalamnya. Itulah keberuntungan yang besar." (57:12)

    ReplyDelete
  4. insyaAllah. sy juga sedang berusaha mengenal Dia dan meraih cintaNYa. mudah kata dari laksana. semoga dipermudahkan...

    ReplyDelete
  5. cintakan manusia menyukarkan;
    bazir masa tunggu untuk berdating, kena beli hadiah macam-macam, kena pujuk rayu, kena tulis warkah cinta, kena penuhi kehendak.
    Last-last;
    putus cinta atau kahwin dan mungkin cerai? dosa juga mungkin?

    cintakan Pencipta menyukarkan?:
    aqad, amar ma'ruf nahi munkar, iman, ihsan
    Last-last;
    nikmat dunia dan nikmat syurga.

    cintakan yang mana lebih mudah?

    ReplyDelete
  6. ramai juga rupanya yang berkongsi cinta yang sama..Alhamdulillah

    ReplyDelete
  7. puas sudah berbicara ttg cinta.. sudahkah kita bercinta?

    ReplyDelete